Tuesday 13 December 2016

Sayur Kegemaran VS Supplemen

Apa sayur kegemaran korang?

Saya boleh aje makan sayur apa pun kecuali peria. Pahit walaupun orang kata banyak khasiat kan. Tapi kalau peria celup tepung goreng sampai garing tu memang saya makan. Sedapkan. Tak tau khasiatnya dah kemana.

Saya paling suka bayam dan carrot. Kalau carrot, boleh buat carrot stick cicah thousand island. Make sure carrot tu rendam dengan air ais. Baru rangup bila nak makan. Krup krup bunyinya.

Sayur bayam pulak saya suka masak rebus je. Letak bawang dan ikan bilis sikit, letak air, campak bayam dan garam, siap. Sedapnya. Satu periuk boleh habis ni.

Tapi cukup ke dengan makan sayur je? Tak kan. Kena makan makanan seimbang. Cuba tengok pyramid makanan kat bawah tu.


Ha ha.. saya pun tak pasti pyramid saya bentuk apa. Membujur lalu melintang patah ke, bujur sirih ke. Korang cantik tak bentuk pyramid tu?

Yang suka makan sayur macam saya pun tak pasti cukup ke tak zat yang ada dalam sayuran tu. Kenapa? Sebab tanah yang digunakan untuk penanaman tu cukup tak mineralnya? Belum lagi dengan racun serangga bagai. Baja yang digunakan adakah organik yang semulajadi atau yang campur dengan bahan kimia?

Zaman dulu semangkuk bayam dah cukup iron untuk keperluan badan kita. Tapi tahun 1997, kita perlu makan 43 mangkuk bayam untuk dapatkan iron yang mencukupi. Sanggup ke. Sekarang ni tahun 2016, tak tau lah makin meningkat ke makin menurun jumlah mangkuk yang kita perlu makan.


Maka pilihan yang ada kena makan supplemen untuk mencukupkan keperluan vitamin dalam badan kita.

Shaklee ada mengeluarkan pelbagai supplemen yang boleh mencukupkan keperluan vitamin dalam badan.

Jangan malu jangan segan call nombor kat bawah.

012-9279307

012-9279307

012-9279307


No comments:

Post a Comment